Ska du köpa bil?

Fråga om regnr redan när du ringer på annonsen. Kolla hos vägverket
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
beställ via fax utdrag så du ser de senaste ägarna och om den är skattad/besiktigad. Antal ägare måste ju naturligtvis sättas i relation till bilens ålder. Ju äldre bil desto fler ägare (i de flesta fall) Men har den bytt ägare med mycket korta intervall de senaste åren kan det tyda på att det är en problembil.
Vill inte säljaren ge dig regnummer så ring på en annan bil.
Kontakta bilprovningen via mail
[email]kundtjanst@bilprovningen.se[/email]
och be att få mailat kopior på de senaste besiktningsprotokollen (så många år tillbaka som möjligt). Man brukar få svar snabbt.
Nu är du rustad att åka och titta på bilen.
Börja med att ta en överblick, kolla att den är rak i plåten, ojämnheter kan dölja en krockskada. Kolla så att bilen inte är varmkörd när du kommer. Är den det så är den antagligen svårstartad när den är kall eller så går den dåligt innan den blivit varm.
Starta motorn öppna huven och titta och lyssna. En äldre bil låter ju mera men det skall vara rimligt. Håll koll på tempmätaren blir den varm väldigt fort eller alldeles för sakta? Båda kan tyda på flera problem allt ifrån dålig termostat till att den är på gränsen till att skära ihop.
Är den ren i motorrummet? Men inte så ren att den ser ut att nyss fått en motortvätt, då kan det vara något läckage som man vill dölja. Öppna locket till expansionskärlet eller kylaren och titta och lukta. Kylarvätskan skall inte vara grumlig. Mycket bubblor och eller lukt av avgaser tyder på kass toppackning. Dra upp oljestickan och titta på oljan, den skall var svart om den inte är nybytt. Är oljan bytt men inte oljefiltret (titta och se om det ser nytt ut) kan det vara ett tecken på att säljaren försöker dölja något eller att bilen tar mycket olja. Lossa locket till oljepåfyllningen, där skall vara rent, en grå eller beigeaktig gegga tyder på att vatten hamnar i oljan. Kan vara kass toppckning. Med motorn igång sätt handen för avgasröret, det skall var tätt och får inte pysa ut någonstans. Du ser också då om det är mycket fukt eller sot i avgaserna. Kolla avgasernas färg. skall var gråaktiga nästan osynliga när bilen är varm och på tomgång. Mycket vita tyder på att vatten hamnar i cylindrarna och mycket blåa tyder på att den får in olja där.
Ryck i hjulen, känn efter glapp. Kolla om däcken är snedslitna. Gunga på bilen i alla fyra hörnen och kolla att stötdämparna är ok.
Kryp litet på marken och knacka i plåten i underredet, ta i litet så du märker om där är rost. Protesterar ägaren så gå din väg, då vill han inte att du hittar den fusklagade rostskadan.
Kolla inne i bilen lyft på mattor (inte bara gummimattan) är där fuktigt?
Kolla avslöjande detaljer så som nedsuttna säten, slitna pedalgummin mm stämmer slitaget med miltalet, mycket slitage med lågt miltal kan tyda på backad mätare. Ta fram dina kopior på besiktningsprotokollen och kolla miltalet som är angivet på dessa, det på mätaren skall naturligtvis inte vara lägre. Är det lägre på mätaren fråga säljaren om han har kvitto på den utbytta mätaren och ha roligt åt hans bortförklaringar.
Kolla lampor (ALLA, inte bara halvljuset) funkar det som det skall?
Provkör, en rejäl runda, inte bara runt kvarteret. Be säljaren att han åker med då kan du påpeka missljud, obalans mm. Kör gärna i litet gupp/farthinder så du känner hur den uppför sig på annat än slät asfalt.
När du kör så dra en bit på växlarna så att du märker att motorn går ok vid alla varvtal.
Testa bromsarna ordentligt. På rak väg utan trafik gasar du upp i hyffsad fart sedan så bromsar du ganska hårt, drar bilen åt något håll? låser något hjul före de andra? Gör samma test med handbromsen.
Kolla kopplingen, stå stilla på tomgång håll på bromsen och med ettan i så släpper du sakta upp kopplingen, slirar den mycket eller är den så bra att bilen får motorstopp?
När du kollar bilen var inte rädd för att smutsa ned dig, tvål är billigare än reservdelar och verkstadskostnader.
Slutligen, åk inte själv. Be en kompis köra dig. Det bäst att komma i bil, kommer du med buss så avslöjar du att du är beredd på köp och det blir svårare att pruta. En kompis (helst bilkunnig om du inte är det själv) kan stå bredvid när ni kollar på saker och se bekymmrad ut och så kan ni "diskutera", så säljaren hör det, vad det kostar att fixa alla fel ni hittar. Bättre prutläge då.
Det finns naturligtvis mera att säga om detta men det här är grunderna. Fyll gärna på med flera tips som är bra att tänka på vid begbilsköpet.
Fråga om regnr redan när du ringer på annonsen. Kolla hos vägverket
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
beställ via fax utdrag så du ser de senaste ägarna och om den är skattad/besiktigad. Antal ägare måste ju naturligtvis sättas i relation till bilens ålder. Ju äldre bil desto fler ägare (i de flesta fall) Men har den bytt ägare med mycket korta intervall de senaste åren kan det tyda på att det är en problembil.
Vill inte säljaren ge dig regnummer så ring på en annan bil.
Kontakta bilprovningen via mail
kundtjanst@bilprovningen.se
och be att få mailat kopior på de senaste besiktningsprotokollen (så många år tillbaka som möjligt). Man brukar få svar snabbt.
Nu är du rustad att åka och titta på bilen.
Börja med att ta en överblick, kolla att den är rak i plåten, ojämnheter kan dölja en krockskada. Kolla så att bilen inte är varmkörd när du kommer. Är den det så är den antagligen svårstartad när den är kall eller så går den dåligt innan den blivit varm.
Starta motorn öppna huven och titta och lyssna. En äldre bil låter ju mera men det skall vara rimligt. Håll koll på tempmätaren blir den varm väldigt fort eller alldeles för sakta? Båda kan tyda på flera problem allt ifrån dålig termostat till att den är på gränsen till att skära ihop.
Är den ren i motorrummet? Men inte så ren att den ser ut att nyss fått en motortvätt, då kan det vara något läckage som man vill dölja. Öppna locket till expansionskärlet eller kylaren och titta och lukta. Kylarvätskan skall inte vara grumlig. Mycket bubblor och eller lukt av avgaser tyder på kass toppackning. Dra upp oljestickan och titta på oljan, den skall var svart om den inte är nybytt. Är oljan bytt men inte oljefiltret (titta och se om det ser nytt ut) kan det vara ett tecken på att säljaren försöker dölja något eller att bilen tar mycket olja. Lossa locket till oljepåfyllningen, där skall vara rent, en grå eller beigeaktig gegga tyder på att vatten hamnar i oljan. Kan vara kass toppckning. Med motorn igång sätt handen för avgasröret, det skall var tätt och får inte pysa ut någonstans. Du ser också då om det är mycket fukt eller sot i avgaserna. Kolla avgasernas färg. skall var gråaktiga nästan osynliga när bilen är varm och på tomgång. Mycket vita tyder på att vatten hamnar i cylindrarna och mycket blåa tyder på att den får in olja där.
Ryck i hjulen, känn efter glapp. Kolla om däcken är snedslitna. Gunga på bilen i alla fyra hörnen och kolla att stötdämparna är ok.
Kryp litet på marken och knacka i plåten i underredet, ta i litet så du märker om där är rost. Protesterar ägaren så gå din väg, då vill han inte att du hittar den fusklagade rostskadan.
Kolla inne i bilen lyft på mattor (inte bara gummimattan) är där fuktigt?
Kolla avslöjande detaljer så som nedsuttna säten, slitna pedalgummin mm stämmer slitaget med miltalet, mycket slitage med lågt miltal kan tyda på backad mätare. Ta fram dina kopior på besiktningsprotokollen och kolla miltalet som är angivet på dessa, det på mätaren skall naturligtvis inte vara lägre. Är det lägre på mätaren fråga säljaren om han har kvitto på den utbytta mätaren och ha roligt åt hans bortförklaringar.
Kolla lampor (ALLA, inte bara halvljuset) funkar det som det skall?
Provkör, en rejäl runda, inte bara runt kvarteret. Be säljaren att han åker med då kan du påpeka missljud, obalans mm. Kör gärna i litet gupp/farthinder så du känner hur den uppför sig på annat än slät asfalt.
När du kör så dra en bit på växlarna så att du märker att motorn går ok vid alla varvtal.
Testa bromsarna ordentligt. På rak väg utan trafik gasar du upp i hyffsad fart sedan så bromsar du ganska hårt, drar bilen åt något håll? låser något hjul före de andra? Gör samma test med handbromsen.
Kolla kopplingen, stå stilla på tomgång håll på bromsen och med ettan i så släpper du sakta upp kopplingen, slirar den mycket eller är den så bra att bilen får motorstopp?
När du kollar bilen var inte rädd för att smutsa ned dig, tvål är billigare än reservdelar och verkstadskostnader.
Slutligen, åk inte själv. Be en kompis köra dig. Det bäst att komma i bil, kommer du med buss så avslöjar du att du är beredd på köp och det blir svårare att pruta. En kompis (helst bilkunnig om du inte är det själv) kan stå bredvid när ni kollar på saker och se bekymmrad ut och så kan ni "diskutera", så säljaren hör det, vad det kostar att fixa alla fel ni hittar. Bättre prutläge då.
Det finns naturligtvis mera att säga om detta men det här är grunderna! Lycka till!