Hur tänker ni ungdomsföräldrar?

Jag har en illavarslande känsla, jag vet inte vart den kommer ifrån, eller vad den försöker säga mig, men det känns som att någonting är oerhört fel, eller kommer att slå oerhört fel. jag har aldrig upplevt denna känsla, och jag lovar er, det känns fördjävligt att inte kunna sätta finget på vad det är. Det är sanneligen en hemsk känsla, jag hoppas den ger sig av, eller åtminstånde visar sig i tid så jag får möjlighet att göra något för att motverka den.

hursomhelst, det var inte det jag skulle tala om för er ikväll.

Vilken kväll det var ikväll, Var på ett disco, 93 disco ( fr. 15 ) och det var slagsmål, fylla och allmänt djävulskap, och jag ska skriva av mig lite tankar och funderingar jag fick ikväll av att iakta och prata med våra ungdomar.

Som vuxen ( till er som är vuxna ) , Hur tänker ni? Varför släpper ni ut era ungar utan att ha koll på dom? tycker ni att det är okay att dom har kompisar som köper ut sprit, 20 åringar som sover med  era döttrar som är 14 & 15?
Varför är ni inte ute med ungdomarna och skaffar er en inblick av vad som händer? köper ni sprit till era ungdomar, eller bjuder ni bara dom på sprit, ja, du fattar, " här, ta en cider och drick "
Slänger ni bilnycklarna till eran ungdom på 14/15  och säga " här, ta bilen och kör en sväng! " ?

Nu undrar ni varför jag skriver så, men det är enkelt, Det är samma lag, det är svergies rikes lag, som säger att är man under 18, och inte har körkort, FÅR DU INTE SÄTTA DIG bakom ratten på en bil utan en godkänd handledare sittandes vid din sida.
samma lag säger även att är man under 18, så får du inte köpa eller inneha sprit, och även där är det 18års gräns för att få gå på den lokala krogen.

jag vet att detta kan låta tjatigt,
men VARFÖR?
Varför kära föräldrar, finns det bland era led, vuxna människor som tycker det är okay att ungdommar dricker sig redlöst fulla, och kanske rent av får spriten av er?
Varför ger ni ungdomarna sprit? det är ju lika bra att ni även ger dom bilnycklarna till eran splitternya volvo v70 kombi och slänga in hunden i bagaget, och säga " Här har du nycklarna, ta en sväng och kom inte tillbaka på några timmar "

är det ansvar?
vad är ansvar?

kan du svara på dom frågorna? tar du åt dig?

Det jag vill säga kära vänner, är att jag vill se fler aktiva vuxna på stan, vi har något som kallas för " vuxna på stan ", kanske dom flesta av er redan har hört talas om det? men det måste till en stor attityd förändring hos dom flesta vuxna här i denna stad, Varför... i ... helv*#"! släpper ni ut.... era ungdomar, på stan, med en ryggsäck full med sprit?
Dom flesta kan inte hantera spriten ännu, Varför har vi en lag, som säger klart och tydligt, att personer under 18, inte får köpa eller inneha sprit? Ändå har dom full tillgång till det? Varför är det så lätt för dom att fåfram sprit? är det inte vårat fel?

Detta är min lösning, eller rättare sagt mitt förslag, Följ med ut, Kom till oss på vuxna på stan här i örnsköldsvik, och följ med ut för att få en inblick i ungdomens värd, där rock and roll, sex och sprit går hand i hand, tro mig, det kommer att göra en sjuhelsikes ändring ute efter gatorna, och det kommer att ge er en inblick som ni sällan kommer att glömma.

hjälp oss att hjälpa era ungdomar.

Vi träffas alltid mellan 20.30 - 21.00 då det är disko på parken, och vi träffas på UH vid det första bordet ni ser då ni går in.

Jag hoppas vi ses!

Mathias jonsson
Aktiv " vuxna på stan "

Kommentarer:

1 Anna:

skicka in den till ÖA som insändare. skulle vara kul att se vad som hände
=)

2 Tibrys:

Känner du igen dig? eller vad tycker du om det hela? Vad är din åsikt?

Kommentera här: